Sunday 25 December 2011

Igauan ngeri?? :-/

‘PUBLIC HEALTH & COMMUNITY MEDICINE’: IGAUAN NGERI??
Disediakan oleh : Zuriati Afifah binti mohamad


 

Pelajar A : Arrgh..bosan lah belajar commed ni.
Pelajar B : Hurm, banyaknya nak kena baca..alamak, sempat ke nak ‘cover’ semua topik ni?
Pelajar C : Penatnya round kali ni, hampir setiap hari balik lewat dari kuliah.

Itulah sebahagian respon-respon yang diberikan apabila ditanyakan tentang subjek untuk ‘round’ kali ini.
Apa kata, kita tanyakan pendapat senior-senior tentang subjek commed. Mari ikuti temu ramah bersama Kak Izzah Mohd Nathir.

Q: Selalunya ada yang kata, commed ni boring, banyak la nak kena baca dan macam-macam lagi. Bagi akak pula macam mana? Apakah pandangan akak terhadap subjek ni?


> Bismillah.. erm, samalah macam korang. Kami dulu pun macam tu jugak, buku yang sangat psiko, tak faham apa yang nak diajar dalam commed ni sebab rasanya asyik belajar benda-benda skema je. Tapi, bila dah belajar banyak, baru macam boleh rasa sebenarnya yang kita belajar tentang commed ni bersifat ‘preventive’ bukan ‘curative’.

Q: Bagaimanakah cara belajar  subjek commed yang paling berkesan yang akak gunakan? Atau cadangan akak tentang cara belajar commed?


> Err, akak tak reti sangat nak cakap cara berkesan ke apa, sebab cara belajar masing-masing lain-lain. Cumanya, akak kongsilah lebih kurang macam muhasabah la. Sebab dah nak habis commed baru tercari-cari macam mana nak study benda yang banyak dan selalu tertukar-tukar. Kena pastikan bahawa korang tahu apa yang penting dalam commed.  Contoh, PHC and the gang tu extremely important sebab ia pekara teras dalam commed. Hafal definition, principles dan semua tu like your name..;p Tu pun soalan oral yang biasa ditanya juga.

> Epidemiology juga sangat penting. Tapi, kita ni belajar preventive medicine, so ada items seperti  mode of transmission dan vaccines yang sangat sangatlah penting. Batch kitorang dulu ada buat table comparison. Kalau nak guna yang tu, guna dari awal lagi.


Q: Boleh akak bagi panduan berkenaan ‘Oral exam’ untuk subjek ni? Soalan-soalan yang biasa ditanya dalam oral? Bagaimana exam ni akan dijalankan?


> Seingat akak, untuk end round exam, kena hantar buku practical yang kita tulis report tu, ada markah ya, dan untuk visit pun ada markah.  Kehadiran tu penting,ada markah juga. Selepas itu ada oral exam sikit (ringkas-ringkas je). Tapi, oral ni atas nasib la but mostly cover pasal isi kandungan visit; apa yang korang dapat dan tengok serta komen sikit-sikit.
> Berkenaan oral exam untuk final. Macam oral exam biasa. Rujuk medadteam collection oral Questions. Sangat membantu.

Q: Bagaimana cara yang akak gunakan untuk mengingat fakta-fakta yang sangat banyak dalam subjek commed?

 
> Kalau epidemiology, penggunaan table sangat membantu sebab sangat banyak vaksin dan pelbagai jenis MOT, kalau gunakan perbandingan, jelas sikit. Kalau untuk health care, cuba kaitkan pengalaman visit dengan fakta-fakta dalam buku tu. Insya-Allah, membantu juga. Pastu, akak ada juga rujuk mnemonic yang kawan-kawan arab buat. Selalulah buka medadteam.org tu. Banyak benda dalam tu yang memudahkan.

Q: Bagaimanakah akak menjadikan subjek commed ni sbg sesuatu yg seronok untuk dipelajari?

 
> Macam biasa, dah nak habis round baru rasa seronok juga commed ni sebenarnya..=)

Q: Adakah akak gunakan mana-mana nota untuk subjek ni? Bentuk nota yang bagaimanakah yang akak gunakan?


> Adalah satu nota yang akak buat untuk statistic and cohort serta case study kalau tak silap sebab ayat buku berbelit dan bersambung-sambung sampai banyak muka surat sangat.. Itu jelah. Yang lain takde. Tapi, bergantung kepada masing-masing. Kalau buat nota boleh cepat ingat, silakan. Ada kawan-kawan akak buat nota kecil, tulis fakta-fakta penting seperti element PHC, causes yang ringkas supaya selalu tengok dan mudah ingat. Commed ni kita baca memang faham, tapi, nak ingat susah.

Q: Apakah pengalaman menarik / keseronokan yang mungkin akak tak dapat lupakan sepanjang akak mengikuti kelas commed (mungkin drpd visit ke)?

 
> Haha. Maybe kelas kitorang selalu buat jamuan kat kelas dan menjadikan suasana seronok. Visitlah best!

Q: Mungkin akak nak bagi nasihat sikit untuk junior-junior seperti kami ni supaya jangan anggap subjek yang kita belajar ni (commed) sia-sia? Bagaimanakah akak mengaplikasikan apa yg akak belajar drp subjek ni dlm kehidupan seharian? Cth: drpd chapter,nutrion..

 
> Tiada benda atas dunia ni sia-sia. Sewaktu belajar commed ni kita jadi berfikir jauh sikit, tengok realiti masyarakat kita sebenarnya. Dari commed ni banyak perkara baru yang kita tahu seperti sistem kesihatan. Contoh; PHC tu seperti klinik desa di Malaysia. Benda yang kita belajar dalam commed ni memang rasa macam general knowledge, yelah, belajar pasal pollution, prevention of cancer la, benda common, tapi, banyak je perkara yang baru kita belajar daripada subjek commed yang kita belum tahu sebelum ni.

Q: Akhir sekali ,apakah harapan akak untuk kami? 

 
> Erm, mungkin bila dah mula belajar subjek ENT dan ophthal, korang rasa lebih kedoktoran di situ. Dah jumpa pesakit, dah kena ambil history and belajar present case, tengok benda yang baru. Nanti juga dah boleh masuk OT, tengok operation dan macam-macam lagi, lagi seronok! Dan korang akan rasa lebih bersyukur sebab Allah bagi kita banyak sangat nikmat terutamanya bab kesihatan.


> Betulkan niat belajar. Untuk apa kita belajar sebenarnya. Belajar sungguh-sungguh untuk setiap round, sebab bila dah habis belajar,contohnya untuk ENT dan opthal, takkan diulang lagi dah. Itulah yang akan digunakan sewaktu kerja nanti. Bila dapat peluang tu, gunakan sebaiknya sama ada dengan pesakit atau sebagainya.


> Ramai yang kata tahun 4 ni relax. Ya, mungkin relax sewaktu round ENT sebab kelas hanya 3 hari seminggu (tahun lepas). Tapi, berhati-hatilah dengan nikmat masa lapang. 


> Nanti dah masuk round ENT, masa banyak, jadi kalau boleh, cuba cover sikit subjek forensic dan commed. ( takut tak sempat nak baca sebelum final exam).
Allahua’lam.

Terima kasih atas perkongsian akak yang sangat membantu, insya-Allah. Semoga Allah sentiasa merahmati akak.


Apa kata senior-senior lain tentang commed??

[ Kena baca dan fahamkan betul-betul...tak perlu hafal betul-betul sama seperti yang ada dalam buku..tapip bagi ada idea..hafal keywords..insya-Allah korang boleh~ ]
-    Mujahidah

[ Jangan ponteng kelas! Attendance sangat penting. Kalau malas sangat nak pergi lecture, make sure pergi pre and post visit. Semua visit kena pergi tapi tak tahu la batch korang tahun ni macam mana. Kena skor betul-betul untuk end round exam. Sewaktu final exam, pastikan kita tahu apa yang penting dan selalu diberi penekanan oleh doctor. ]
-Hidayah

[It’s actually an easy subject. You have learnt almost all of the topics before. The only difference is in the presentation & organization of the topics. They organized it, from Public Health point of view, as if you are the health director of the district.
Just have a clear big picture or big skeleton of the subject, and you are done. The details are in your mind, from basic sciences, microbiology, and so forth. ]
-Ahmad Ibrahim Yahaya

[ Selalu pujuk diri minat dengan subjek ni..prepare hafal certain bab awal-awal before exam final sebab silibus terlalu banyak. ]
-*****

[ Subjek ni tidak dapat tidak, memang kena minat la. Tapi ada banyak topik dalam commed yang pernah dipelajari waktu third year dulu seperti yang dipelajari dalam subjek mikrob.
Untuk statistic, cuba untuk faham. Kalau susah, paksa diri juga. Insya-Allah boleh.]
-Fathiyyah

[ Fokus kepada past years Questions. =D ]
-Fantasia








Ijazah dalam bidang kesihatan awam


          Sekolah kesihatan awam menawarkan pelbagai darjah yang umumnya terbahagi kepada dua kategori: profesional atau akademik. Dua darjah profesional pascasiswazah yang utama ialah Sarjana Kesihatan Awam (MPH) atau Ijazah Sarjana Sains Kesihatan Awam (MSPH). Kajian Doktor Falsafah dalam bidang ini termasuk Doktor Kesihatan Awam (DrPH) dan Doktor Falsafah (PhD) dalam subspeciality disiplin Kesihatan Awam yang lebih besar. DrPH dianggap sebagai ijazah kepimpinan profesional dan PhD adalah lebih ijazah akademik.

          Ijazah profesional berorientasikan ke arah amalan dalam tetapan kesihatan awam. Sarjana Kesihatan Awam, Doktor Kesihatan Awam, Doktor Sains Kesihatan (DHSc) dan Sarjana Pentadbiran Health Care adalah contoh yang menjurus ke arah orang-orang yang mahukan kerjaya sebagai pengamal kesihatan awam di jabatan-jabatan kesihatan,organisasi yang berasaskan masyarakat, hospital dan syarikat perunding. Ijazah Sarjana Kesihatan Awam secara umumnya terbahagi kepada dua kategori; kumpulan yang meletakkan penekanan yang lebih pada pemahaman epidemiologi dan statistik sebagai asas saintifik amalan kesihatan awam dan kumpulan yang memasukkan pelbagai metodologi yang lebih eklektik. Sarjana Sains Kesihatan Awam adalah sama seperti MPH tetapi dianggap ijazah akademik (bertentangan dengan ijazah profesional) dan memberi penekanan yang lebih kepada kaedah kuantitatif dan penyelidikan. Perbezaan yang sama boleh dibuat antara DrPH dan DHSc. DrPH dianggap sebagai ijazah profesional dan DHSc adalah ijazah akademik.

          Ijazah akademik adalah lebih tertumpu kepada mereka yang mempunyai kepentingan dalam dasar saintifik kesihatan awam dan perubatan pencegahan yang ingin meneruskan kerjaya dalam penyelidikan, universiti yang menawarkan program-program siswazah, analisis dasar dan pembangunan, serta lain-lain jawatan kesihatan awam peringkat tinggi. Contoh ijazah akademik ialah Sarjana Sains, Doktor Falsafah, Doktor Sains (SCD), dan Doktor Sains Kesihatan (DHSc). Program-program kedoktoran adalah berbeza dari MPH dan lain-lain program profesional dengan penambahan kursus lanjutan dan sifat dan skop projek penyelidikan.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More