Thursday 15 December 2011

Buatmu Mawar Berduri


Wanita: perhiasan duniawi?

Disediakan oleh: Hanan Suhaila binti Uzir

Buat Mawar Berduri sekalian
Satu hari di hari biasa,

“You must be the best doctor, study really hard, so that the world will realize how much they need you, not just to add to the number of doctors only!'' kata kakak jururawat dengan adrenaline yang tinggi semasa kursus kerjaya dulu.

Neuron-neuron yang sewaktu dengan penulis pasti akan mencetuskan bahawasanya  itulah hambatan untuk kita menjadi pakar dalam bidang sendiri.

Mungkin ramai yang beranggapan  pakar dalam bidang sendiri yang dinyatakan selang seperenggan yang lalu merujuk kepada ,

''Jadilah pakar O& G.Kaum kita perlukan kita!''  ATAU

''Ana nak jadi 'peadriatrician'lah, senang.... Lagipun, ana suka sangat 'baby'.Comel!''

Tapi,tunggu sebentar!

Bukanlah sekadar itu kita menghadkan diri kita  yang Allah kurniakan 95% ATP ini ,untuk  menjadi pakar dalam  bidang kerjaya sahaja.Malah, kedua-dua 'cerebral hemisphere' kita perlu memahami bahawa LA BUDDA(wajib) , kita ,muslimah zaman ini menjadi orang yang tahu lagi arif tentang diri kita sendiri, muslimah pasca moden . Tahu serba serbi, segala-galanya !Termasuklah 'uniform-uniform' yang telah ditetapkan Islam kepada kaum Hawa.

__________________________________________________

'Hiasan dunia ' : Kaca atau Permata

Seorang muslimah   yang mempunyai budi  dan jati diri yang tinggi akan dapat membezakan  dirinya dari perempuan biasa. Budi perempuan muslimah ialah pandai menjaga diri, tunduk, terhormat dan pemalu.Maka, jadilah dia permata itu!

Berbeza dengan perempuan biasa, moralnya senang menunjuk-nunjukkan perhiasannya (tabarruj) dan suka menarik perhatian kaum yang ber'kromosom' Y. Ibarat kaca, dari jauh berkilauan sinarannya, semakin didekati semakin luput sinaran itu .

Erti tabarruj (berhias)  adalah: membuka dan menampakkan sesuatu untuk dilihat mata. Mahligai disebut buruj seperti ayat yang mengatakan burujim musyyadah, tempat perjalanan bintang juga disebut buruj, kerana tingginya dan dilihat dengan jelas oleh orang-orang yang melihatnya.

Ulama berkata,"Bahwa tabarruj(berhias) itu ialah memaksa diri untuk membuka sesuatu yang seharusnya disembunyikan." Seperti kata orang Arab: safinatun barij (perahu yang tidak pakai atap).

Dalam mengertikan tabarruj ini, Zamakhsyari menggunakan unsur baru, yaitu: takalluf (memaksa) dan qashad (sengaja) untuk menampakkan sesuatu perhiasan yang seharusnya disembunyikan.

Sesuatu yang harus disembunyikan itu ada kalanya suatu tempat di badan, atau gerakan anggota, atau cara berkata dan berjalan, atau perhiasan yang biasa dipakai berhias oleh orang-orang perempuan dan lain-lain.

Tabarruj ini mempunyai bentuk dan corak yang bermacam-macam yang sudah dikenal oleh orang-orang  sejak zaman dahulu sehinggalah sekarang.

Ada yang mungkin sedar,ada yang mungkin  masih samar-samar atau ada yang mungkin masih tidak tahu.

Justeru,  sembunyikanlah lenggang lenggok itu, kurangkan tutur kata yang mengundang telinga dan mata lain untuk bersama, hiasilah diri antunna sekalian dengan bicara yang diredhai, langkah yang dirahmati, interaksi sosial yang terpuji serta yang dibatasi. Pendek kata, perbaikilah akhlak kita untuk menjadi hamba yang Rabbani!

__________________________________________________________________

Pimpinlah tanganku wahai sahabat

Sedarlah diri diawasi setiap kali mempersiapkan diri untuk keluar dari rumah kita.

Penjaga yang Maha Kuasa kita  berfirman di dalam surah al-An’am ayat 3,
وَهُوَ ٱللَّهُ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَفِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۖ يَعۡلَمُ سِرَّكُمۡ وَجَهۡرَكُمۡ وَيَعۡلَمُ مَا تَكۡسِبُون    َ

“Dan Allah (yang disembah) di langit dan di bumi, Dia Maha Mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu nyatakan dan Dia Maha Mengetahui setiap apa yang kamu kerjakan

Merasa diawasi bukan mudah, perasaan ini perlu dihadirkan dan ia tidak akan lahir sendiri tanpa disedari.
Wahai pemudi sekalian, sedarkah antunna sekalian, tidak cukup lagikah 'acetlycholine' yang dikurniakan? 'Sympathetic' dan 'parasympathetic'  diri sudah disedarkan.

Namun, masih ada yang masih tidak terjangkau 'threshold' sensitiviti ini. Kitalah, yang sedang membaca ini, menasihati sahabat-sahabat sebantal, sebilik, serumah, sekelas, sekuliah dan sewaktu dengannya. Nasihatilah dia tatkala dirinya tersalah.Hidupkanlah budaya ini dalam kalangan kita. Budaya 'tanassuh' (saling menasihati).Rasailah 'asphyxia'  dalam hembusan iman kita tatkala masih ada sahabat yang  terbiar (secara tidak sedar) dirinya keseorangan ,berterusan  dengan rutin harian yang tidak Allah redhai.
 "Agama adalah nasihat bagi Allah, bagi Rasul-Nya, untuk para pemimpin umat Islam dan untuk para orang awamnya." diriwayatkan oleh Al-Bukhari.

Saling menasihati di antara sesama muslim adalah kewajipan. Pemberian nasihat merupakan peringatan, dorongan dan pemberitahuan bahwa kita satu sasaran dan satu tujuan akhir.

        وَجَاء مِنْ َأْقصَى اْلمَدِينَةِ رَجُ ٌ ل يَسْعَى قَا َ ل يَا َقوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ ( 20 ) اتَّبِعُوا مَن لاَّ
( يَسَْألُكُمْ َأجْرًا وَهُم مُّهْتَدُو َ ن (21
20 - 21. “Lalu berseru: Wahai kaumku! Ikutilah para rasul, ikutilah mereka
yang tidak meminta dari kamu sebarang upah dan mereka pula adalah orang yang mendapat hidayat.”

Jadilah seperti rijal yas3a(  pemuda yang bersegera) seperti yang disebutkan di dalam  ayat 20 -21 Surah Yaasin di atas. Datangnya beliau, dari hujung bandar, tidak punya jawatan, nama, tidak popular, namun, hati nuraninya penuh dengan reseptor yang sensitif dengan keadaan sekelilingnya.Lantas, dia dengan penuh semangat menasihati mereka yang masih kurang reseptor-reseptor itu.

Hasan Al-Basri yang sedang duduk mendengar tazkirah dari seorang khatib  tidak dapat menghayati tazkirah itu, lantas berkata, " Samada hati AKU(yang mendengar/membaca) atau  hati KAMU(yang memberi
peringatan) mempunyai kekurangan ''.

Wallahu 'alam.

1 comments:

Tiada madah pembuka mata...
sesungguhnya...setiap perkataan biarlah membawa manfaat kpd manusia!!!!!!
Terima..kasih.....ayt mu menyedarkan manusia yg alpa!!!

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More