Tuesday 29 March 2011

Majlis Tahlil dan Jamuan Berbuka Puasa Akhawat Gen08

Erti hidup pada memberi. Saat ini minit ini waktu ini kita masih bernafas dan bernyawa syukur kepada Dia yang diatas sana kerana nikmatnya. Namun di saat ini ada diantara mereka yg kita sayangi telah pun pergi meninggalkan kita kerana Allah lebih menyayangi mereka.


Hari khamis 24 mac 2011 yang lepas para akhawat  Gen08 telah mengadakan Majlis Tahlil dan Jamuan Berbuka Puasa. Majlis yang diberi nama Program Menjadi Cerdik kerana Allah itu mendapat sambutan menggalakkan dari para akhawat Gen08 dengan kehadiran lebih separuh dari kami.





Majlis yang dianjurkan oleh tuan rumah 2 Imarah 11 Sayedda Zainab itu bermula dengan jamuan berbuka puasa di rumah 2 kemudian solat maghrib berjemaah sebelum majlis tahlil dimulakan. 


Majlis tahlil diketuai oleh salah seorang dari kami. Kenangan bersama arwah Sir Ishak bagaikan terpapar di mata kami satu persatu. Mungkin kah bila tibanya waktu kami telah tidak bernafas di muka bumi ini akan kah segala yang baik-baik sahaja diingat oleh mereka yg masih hidup. Akan adakah mereka yang ingin menyedekahkan sebuah Al-fatihah untuk kami? Ingat mati mungkin adalah kebanyakan dari kami fikirkan disaat bibir mengatur bait-bait Surah Yasin ketika itu.


Setelah usai solat isyak berjemaah, slot kedua dimulakan dengan tazkirah dan perkongsian dari beberapa rakan yang mendapat keputusan memberansangkan dalam keputusan exam mid year yang lepas. 


"Kena fikir belajar itu seronok" kata Nasywa binti Ahmadi. Slot perkongsian itu sedikit sebanyak memberi inspirasi kepada sebahagian dari kami yang kurang menyerlah dalam keputusan exam lepas.


Perbaharui niat dan perbanyak niat adalah ayat yang acap kali disebut oleh kita. Bagi antara kami yang hadir dengan niat untuk berjumpa dan bermesra dengan rakan-rakan, ataupun ingin berbuka puasa dengan juadah percuma, alhamdulillah niat itu tercapai. Tidak lupa juga objektif utama majlis ini diadakan telah tercapai dengan kelangsungan majlis ini dengan jayanya tanpa sebarang  masalah.


Majlis berakhir pada pukul 10 malam dengan kidmat mushrif terbaik dari Sayedda Zainab menghantar akhawat pulang ke destinasi kediaman masing-masing.

p/s: sebahagian dari akhawat bermalam di Imarah 11 untuk ber'qiam' dan bersarapan bersama-sama pada keesokannya.

oleh,
Admin 2 Blog Gen08

4 comments:

kredit untuk nisa' yg sudi msak rendang ayam..
dan ahl batch yg sponsor mkanan brbuka posa.
dan periuk batch yg bsaaq.. ^^

kredit utk amar yang telah merancang semua ni..
moga bnda kecil yg kite buat ni akan memberatkan mizan kita di akhirat nnt....
aminn

Nasywa Binti Ahmadi

edited...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More