Monday 28 November 2011

Bencana alam: ibrahnya?

Bencana alam: ibrahnya?

Disediakan oleh: Syaimaa binti Ahmad

Tanggal 23 Oktober  2011,  dunia dikejutkan dengan satu kejadian gempa bumi yang melanda timur Turki. Terkini, gempa terbabit mencatatkan jumlah kematian seramai 523 orang. Gempa yang berukuran 7.2 skala richter ini menbawa kita mengimbau  kembali memori pahit pada 26 Disember 2004. Peristiwa Tsunami  sumatera yang meragut ratusan ribu mangsa  itu masih meninggalkan kesan yang mendalam dari segi sosioekonomi  dan paling penting impak psikologi di hati kita semua. Peristiwa Taufan Katrina 2005, Gempa bumi di  Jepun pada 11 Mac 2011, Gempa di Haiti 2010 dan sebagai merupakan sebahagian rentetan peristiwa bencana yang pernah menggegar dunia.


Bencana Alam menurut perspektif Islam terbahagi kepada tiga:

1.       Ujian dari Allah SWT. Iaitu Allah menurunkan musibah atau bencana kepada makhluk-Nya yang beriman kepada-Nya sebagai ujian terhadap keimanan seseorang, apakah ia akan tetap istiqamah terhadap keimanannya. Kerana di dalam Al-Qur’an diterangkan bahawa “Apakah engkau mengaku bahawa dirimu beriman, sebelum diturunkan kepadamu suatu cubaan.” Allah turut berfirman dalam Al Quran, Surat AI-Baqarah, Ayat 155 yang bermaksud:   "Dan sesungguhnya Kami akan mengujimu dengan sesuatu cubaan seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan (bahan makanan). Namun gembirakanlah orang-orang yang bersabar .”

2.       Teguran dari Allah SWT. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang terhadap para makhluk-Nya, Dia tidak akan tega melihat hamba-Nya yang masih mempunyai iman walaupun sedikit untuk larut dalam perbuataan dosa dan pelanggaran terhadap segala peraturan Allah SWT, makanya Allah SWT menegurnya dengan bencana supaya hambanya yang selamat bisa berbenah diri dan menyedari kesalahannnya kemudian bertaubat dan kembali ke jalan Allah.

3.       Azab dari Allah SWT. Azab diturunkan Allah SWT kepada kaum yang nyata membangkang dan betul-betul tidak mahu menerima Ajaran Allah dan para Nabinya. Dalam hal ini, Allah Maha Kuasa menghancurkan suatu negeri tanpa sisa, seperti yang diceritakan dalam Al-Qur’an yaitu kisah-kisah kaum Nabi Nuh, kaum Nabi Luth, Penduduk Madyan atau kaum Nabi Syuaib. Yang diturunkan banjir dasyat, gempa dasyat, petir, dan hujan batu api. Mereka semua dibinasakan (kecuali sedikit orang yang mengikuti petunjuk Rasul Allah).

 

Firman Allah dalam surah Al-A’raaf, ayat 96 yang bermaksud:

  “Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.” (Q.S. Al-A’raaf : 96)

Seterusnya dalam  Surat Ar-Rum, Ayat 41 disebutkan: "Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebagian dari akibat perbuatan mereka agar mereka kembali ke jalan yang benar"

Justeru itu marilah kita sama-sama mengambil ibrah dan pengajaran bukan sekadar meluahkan rasa takjub mahupun simpati semata-mata tetapi sebagai umat islam yang prihatin serta beriman kepada Qada’ dan Qadar, seharusnya kita melihat setiap kejadian yang berlaku melalui kaca mata taqwa.

Kita juga sewajarnya menghayati dan memahami tanggungjawab kita sebagai umat akhir zaman yang membantu membanteras kemungkaran dan menyeru ke jalan kebenaran sebagaimana hadis yang diberitakan oleh Ummu Salmah, Nabi Muhammad SAW bersabda: "Jika kemaksiatan yang dilakukan oleh umatku semakin jelas (terbuka), maka Allah SWT akan menimpakan azab kepada mereka semua". Ummu Salmah bertanya: "Apakah termasuk kepada mereka yang saleh?" Nabi menjawab: "Ya, tentu".

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More