Friday 27 April 2012

Lemah Bahasa Arab, Penyakit Kronik?


Lemah Bahasa Arab; Penyakit Kronik ?
Oleh : Amirul Zuhri bin Zulkipli






              Situasi di klinik pesakit luar Otorinolaringologi, Sekolah Perubatan Kasr El-Ainy, Universiti Kaherah.Para pelajar mula mengambil tempat duduk masing-masing. Kedengaran bunyi tapak kaki seorang pensyarah lelaki dalam lingkungan umur 50-an datang bersama pembantunya ke bilik mengajar. 


Doctor: Salam alaik and good morning

Students: Waalaikumsalam doctors

Doctor: Okey, while we are waiting for your colleagues to come, I want you to take the history our patients here. You just take the personal history, the patient's main complaint and then, I'll ask you to present it to all of us. Just simple as that. Can you do it?

Students: Erk ???

Pernah berlaku sebegini di kelas  anda ? 

Pernah tertanya kenapa perkara ini berlaku ?

Ruang meneruskan pembelajaran di tahun empat dalam bidang perubatan perlu disyukuri. Namun, kita perlu menerima beberapa perubahan pada sesi pengajian baru seiring dengan perubahan daripada sesi pra-klinikal kepada tahun klinikal. Antara perubahan tersebut adalah pembelajaran mengikut pusingan subjek, peperiksaan pertengahan  tahun diganti dengan peperiksaan akhir pusingan, ada sesi klinikal khas bersama pesakit dan lain-lain lagi.


Fokus: Lemah bahasa arab, penyakit kronik ?

Dalam banyak-banyak perubahan yang dirasai apabila meniti perjalanan sebagai pelajar tahun empat ini adalah kita diberi kelonggaran dan kebenaran untuk berinteraksi besama pesakit sewaktu sesi pembelajaran.  Apakah sudut pandang kita dalam perkara situasi seperti ini ? Positif atau negatif ? Peluang atau masalah ? Hanya kita yang memiliki jawapannya.

Pesakit yang dibawa masuk ke kelas adalah berbangsa arab Mesir yang kebanyakkan mereka tidak memiliki kemahiran bahasa ketiga iaitu bahasa Inggeris yang baik. Maka menjadi peranan kita sebagai pelajar yang memiliki kemahiran asas bahasa arab dan telah menetap di bumi anbiya' ini hampir tiga ke empat tahun untuk berkomunikasi menggunakan bahasa arab Mesir dengan pesakit.

Sejauh mana kita memandang perkara ini sebagai satu peluang ? Malang sekali, majoriti daripada kita melihat perkara ini sebagai satu kekurangan dan kesukaran, lantas kita dengan sengaja mencari pelbagai sebab mahupun alasan dan mula meragam semata-mata mahu melepaskan diri daripada mendekati pesakit untuk sesi mengambil sejarah pesakit. Hanya kerana takut bertutur dalam bahasa arab !


Langkah awal: Ubah sisi dan cara pandang

Tidak perlu memandang jauh dan menyalahkan orang lain kerana sikap kita ini. Lihat invidividu yang paling dekat, diri sendiri. Sekali tidak memiliki niat dan azam untuk berubah, sampai bila pun kita gagal merubah.

".....Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri...."

(Surah ar-ra'd, ayat 11)

Kembali kepada persoalan asal. Soal dan muhasabah diri yang serba lemah ini. Sejauh mana aku memanfaatkan peluang berada di sini untuk mendapatkan khazanah berharga yang tidak boleh dijumpai di tanah air kita, antaranya bahasa mereka ? Perjalanan di sini sudah tidak panjang, segala ruang dan kesempatan harus direbut dengan baik.

Usaha mencari guru bahasa arab, menghadiri kelas tambahan bahasa arab, membaca bahan bacaan berbahasa arab, mendengar radio dan lagu nasyid berbahasa arab, pembelajaran melalui internet dan pelbagai cara lagi yang boleh disenaraikan. Namun, semuanya kembali kepada persoalan yang lebih utama, adakah kita memang berniat untuk mendapatkan khazanah bahasa arab di Mesir ini ?

Oleh itu, ayuh sama-sama belajar dan tingkatkan penguasaan kita dalam bahasa Al-Quran ini, insya-Allah.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More